Skład Jury III Edycji Konkursu im. Iwony Borowickiej 2008

Zdzisława Donat

Zdzislawa-Donat

Jedna z najwybitniejszych współczesnych śpiewaczek polskich (sopran liryczno-koloraturowy). Uczennica prof. Zofii Bregy, kontynuatorka wspaniałych tradycji legendarnej Ady Sari. Znana nie tylko z występów na krajowych scenach muzycznych (głównie Teatry Wielkie w Warszawie i Poznaniu) ale i z licznych gościnnych występów na prestiżowych scenach zagranicznych: m. in. Covent Garden w Londynie, La Scala w Mediolanie, Wiedeńska Staatsoper, Festiwal w Salzburgu, Metropolitan Opera w Nowym Jorku. W swym repertuarze ma partie z oper Mozarta, Belliniego, Donizettiego, Offenbacha, Rossiniego, Verdiego. Jej „partią reprezentacyjną” jest jednak Królowa Nocy z „Czarodziejskiego fletu”. Śpiewała ją dosłownie na całym świecie, kilkaset razy w kilkudziesięciu inscenizacjach, wzbudzając szczególny podziw krytyków i publiczności. Laureatka odznaczenia Gloria Artis, aktualnie jest profesorem Warszawskiej Akademii Muzycznej.

Wanda Polańska

Wanda-Polanska

Artystka, która swą sztuką i obecnością tworzy na każdej scenie, zwłaszcza operetkowej aureolę gwiazdy. Swój niezwykły talent wokalny, piękny, dobrze ustawiony i bardzo swobodnie brzmiący głos, prezentowała najczęściej na scenach Gliwic i Warszawy, a także na licznych scenach krajowych (TW w Łodzi na czele) i zagranicznych. Ale jej popularność, dzięki licznym występom gościnnym, koncertom, recitalom, audycjom radiowym i telewizyjnym, nagraniom — jest powszechna. Za swą domenę artystyczną uznaje operetkę i musical. Niezapomniane pozostają jej główne role w m.in. „Wesołej wdówce”, „Krainie uśmiechu”, „Bajaderze”, „Wiktorii i jej huzarze” czy w „Człowieku z La Manchy”. Jest symbolem potęgi polskiej operetki, kontynuatorką jej najpiękniejszych tradycji. „Gdy Polańska wchodzi na scenę, cała scena zaczyna żyć”. Każda, nawet pojedyncza aria czy piosenka w jej wykonaniu — to mała scenka dramatyczna zagrana głosem, ruchem, mimiką.

Urszula Trawińska-Moroz

Urszula-Trawinska-Moroz

Artystka uniwersalna: śpiewaczka (sopran liryczno-koloraturowy), pedagog z ogromnym dorobkiem, reżyser oper i operetek, dyrektor teatrów i animator życia muzycznego. Podczas swej czynnej działalności wokalnej, jako solistka Teatru Wielkiego w Warszawie i gościnnie występująca na polskich i zagranicznych scenach, wykonywała olbrzymi repertuar operowy, operetkowy, oratoryjno-kantatowy i pieśniarski. Do jej największych sukcesów scenicznych należą interpretacje partii Mimi i Musetty w „Cyganerii”, Violetty w „Traviacie”, Łucji w „Łucji z Lammermoor” i Rozyny w „Cyruliku sewilskim”. Dokonała nagrań płytowych (m.in. recital operowy) i radiowych. Jest autorką wspomnień „Dobre duchy z zamku Ravenswood”. Obecnie profesor warszawskiej Akademii Muzycznej.

Zbigniew Macias

Zbigniew-Macias

Dał się poznać jako śpiewak na prawie wszystkich scenach polskich i zagranicznych. Występował jednak głównie w Warszawie i Łodzi. Laureat licznych konkursów wokalnych (m.in. Hertogenbosch oraz im. M. Callas w Atenach). Jego piękny, bogaty głos barytonowy podziwiać mogą także widzowie prestiżowych festiwali muzycznych (m.in. Xanten, Bregenz, Wexford). W repertuarze ma kilkadziesiąt partii operowych, operetkowych i musicalowych oraz wiele pieśni różnych kompozytorów, stylów i epok. Za tytułową partię w musicalu „Człowiek z La Manchy” M. Leigha otrzymał „Złotą Maskę” w Łodzi i nagrodę publiczności w Gdyni. Obecnie podejmując działalność wokalną i reżyserską jest również dyrektorem artystycznym Teatru Muzycznego w Łodzi.

Piotr Nędzyński

Piotr-Nedzynski

To nie pierwszy prawnik (z wykształcenia), dla którego opera stała się głównym polem działalności. Jest publicystą, prezenterem, recenzentem nagrań i spektakli oraz popularyzatorem muzyki wokalnej na estradach, w radiu i telewizji. Od wielu lat przygotowuje cieszące się olbrzymią popularnością cykliczne programy telewizyjne „Wokół wielkiej sceny”, prezentując nie tylko inscenizacje polskich teatrów muzycznych, ich realizatorów i wykonawców, ale zapraszając wybitne osobistości ze świata muzyki z zagranicy. Dla Polskiego Radia opracowuje szereg audycji o wybitnych artystach oper (m.in. emitowany już ponad 20 lat cykl „Słynne głosy — wielkie interpretacje”). Za swą działalność publicystyczną otrzymał wyróżnienia: „Złoty Ekran” i „Złoty Kamerton”.