Skład Jury VI Edycji Konkursu im. Iwony Borowickiej 2014

Wiesław Ochman

Wieslaw-Ochman

Jeden z najwybitniejszych i najbardziej znanych współczesnych śpiewaków polskich. Absolwent krakowskiej Akademii Górniczo — Hutniczej (Doktor Honoris Causa tej Uczelni). Debiutował w Operze Śląskiej, potem krótko śpiewał w Operze Krakowskiej, a następnie został solistą Teatru Wielkiego w Warszawie, a także członkiem zespołu Deutsche Staatsoper w Berlinie. Jego bogata kariera międzynarodowa to występy na największych i najbardziej prestiżowych scenach świata: La Scala, Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Opery w Berlinie, Buenos Aires, Chicago, Hamburgu, Madrycie, Moskwie, Paryżu, Rzymie, Salzburgu, San Francisco, Sewilli i Wiedniu. Jego partnerami byli i są czołowi śpiewacy i dyrygenci. Repertuar artysty obejmuje kilkadziesiąt głównych partii tenorowych w operach. Od kilku lat śpiewak podjął też pracę reżyserską. Dla Opery Śląskiej przygotował już 7 inscenizacji oper i operetek, reżyserował też w Łodzi i w Warszawie. Trzecią pasją artysty jest malarstwo. A na jego wszechstronne sukcesy składają się talent, inteligencja i pracowitość.

Paweł Gabara

Pawel-Gabara

Polonista z wykształcenia, całe życie zawodowe związał z teatrem. Pracował w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu jako koordynator pracy artystycznej, a następnie sekretarz literacki (1979-93). W latach 1993-1998 pełnił funkcję kierownika literackiego Teatru Rozrywki w Chorzowie. Od roku akademickiego 1981/1982 współpracuje z Zakładem Wiedzy o Teatrze Uniwersytetu Śląskiego, gdzie prowadzi zajęcia na polonistyce i kulturoznawstwie; był również wykładowcą w Studium Aktorskich Teatrów Lalkowych w Sędzinie. Przez kilka lat współpracował ze Sceną Polską w Czeskim Cieszynie jako konsultant programowy i kierownik literacki, na podobnej zasadzie związany był z Teatrem Nowym w Zabrzu. Był też członkiem Rady Artystyczno-Programowej Górnośląskiego Festiwalu Kameralistyki „Ars Cameralis” i współautorem jego programu teatralnego. Współpracował również z Telewizją Polską. Realizator i organizator wielu koncertów, turniejów wiedzy o teatrze i innych imprez kulturalnych. Reżyser spektakli dla dzieci „Skarby Złotej Kaczki” i „Pinokio”. Zasiada w Jury Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari. Od 23 kwietnia 1998 roku pełnił funkcję dyrektora Teatru Muzycznego w Gliwicach. Od 2001 roku jest dyrektorem Gliwickiego Teatru Muzycznego.

Katarzyna Oleś-Blacha

Katarzyna-Oles-Blacha

Artystka śpiewaczka, sopran koloraturowy, jest absolwentką krakowskiej Akademii Muzycznej (kl. prof. W. J. Śmietany). Jest również laureatką wielu konkursów wokalnych (m. in. im. St. Moniuszki w Warszawie, trzecia nagroda, 2010r.) Dwa lata później została uhonorowana Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii „najlepsza śpiewaczka”. Od roku 2001 związała się z Operą Krakowska, której nadal pozostaje czołową solistką. W Krakowie debiutowała w partii Królowej Nocy w „Czarodziejskim flecie” W. A. Mozarta. Współpracuje, występując na scenie, z wieloma teatrami muzycznymi w Polsce i Europie. W Teatrze Wielkim — Operze Narodowej debiutowała partią tytułową Łucji w operze Donizettiego. W swym dorobku artystycznym posiada już ponad 30 głównych partii operowych. Prezentowała je w 50 różnych relacjach premierowych. Za szczególnie ważne jej interpretacje uznaje się role Gildy, Rozyny, Olimpii, Violetty, Łucji, Zerbinetty. W kręgu jej zainteresowań znajduje się też muzyka oratoryjno — kantatowa. Zajmuje się także pedagogiką wokalną. Jest doktorem habilitowanym krakowskiej Akademii Muzycznej, uczy na co dzień, organizuje też warsztaty i kursy mistrzowskie.

Maciej Pawłowski

Maciej-Pawlowski

Kompozytor, dyrygent, reżyser, pedagog, aranżer, producent muzyczny. Absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi. Jest także twórcą i dyrektorem Autorskiej Szkoły Musicalowej Macieja Pawłowskiego. Od roku 1998 współpracuje z Teatrem Muzycznym „Roma” w Warszawie jako kierownik muzyczny i dyrygent musicali, m.in.: „Les Miserables” (2010), „Upiór w Operze” (2008), „Taniec Wampirów” (2005), „Koty” (2004), „Miss Sajgon” (2000), „Crazy For You” (1999). Gościnnie realizuje muzycznie inscenizacje musicalowe na licznych polskich scenach, m.in. w Radomiu, Bydgoszczy, Łodzi, Białymstoku. Jako kompozytor jest autorem baletów „Lamaila” i „Sen nocy letniej”, musicali „Art Factory”, „Legenda Łysej Góry”, rock opery „Szambalia”. Ta ostatnia miała swą premierę w Londynie (jako pierwsza w historii polskich musicali). Jako reżyser przygotował m.in. „Czarodzieja z krainy Oz” i „Taniec Wampirów — mroczna legenda”. Jest także autorem aranżacji do wielu musicali wystawianych w Polsce i poza jej granicami. Intensywna jest też jego działalność fonograficzna (m.in. nagrania z Teatru „Roma”: „Koty, „Taniec Wampirów”, „Upiór w Operze”). Aktualnie jest kierownikiem muzycznym i dyrygentem musicalu „Upiór w Operze” w Operze i Filharmonii Podlaskiej.

Aleksander Teliga

Aleksander-Teliga

Czołowy współczesny bas polski o światowej renomie. Absolwent Konserwatorium im. M. Łysenki we Lwowie. We Lwowie też debiutował na scenie operowej. Od roku 1989 mieszka i pracuje w Polsce. W swym bogatym repertuarze posiada kilkadziesiąt głównych partii w operach kompozytorów różnych stylów i epok, m.in.: Borysa Godunowa, Księcia Gremina, Cara Dodona, Króla Filipa, De Silvę w „Ernanim”, Banca w „Makbecie”, Ramfisa w „Aidzie”, Mefista w „Fauście”, Escamillo w „Carmen”, Scarpia w „Tosce”. Występuje na scenach całego świata. W mediolańskiej La Scali brał udział w 6 produkcjach, a w Teatro Colon w Buenos Aires w czterech. Śpiewał praktycznie na największych scenach świata m.in. Berlin, Lyon, Barcelona, Wenecja, Rzym, Meksyk, Montevideo, Teatr Wielki w Warszawie. Jego partnerami bywają najbardziej znani i najwięksi dyrygenci i śpiewacy. W roku 1991 za rolę De Silvy w „Ernanim”, a w roku 1993 za Mefista w „Fauście” Gounoda nagrodzony został „Złotą Maską”. W roku 2003 obronił pracę doktorską na Akademii Muzycznej w Katowicach. Od 2007 roku jest dyrektorem Europejskiego Festiwalu Muzycznego „Gloria” w Białymstoku. A w roku 2009 otrzymał statuetkę Ariona (nagroda ZASP-u za wybitne osiągnięcia w działalności artystycznej). W roku 2014 wyróżniono artystę statuetką „Przyjaciel Kultury”.