Skład Jury Międzynarodowego Festiwalu Operetkowo – Musicalowego 2022

Wiesław Ochman – Przewodniczący Jury

Wiesław Ochman

Jeden z najwybitniejszych i najbardziej znanych śpiewaków polskich. Absolwent Akademii Górniczo – Hutniczej, uhonorowany przez Uczelnię tytułem Doctor Honoris Causa (jak również przez Akademię Muzyczną w Poznaniu), członek Akademii Umiejętności w Krakowie. Debiutował w Operze Śląskiej w Bytomiu, potem krótko śpiewał w Krakowie, a następnie został solistą Teatru Wielkiego w Warszawie, a także członkiem zespołu Deutsche Oper w Berlinie. Jego bogata kariera międzynarodowa to występy na największych i najbardziej prestiżowych scenach świata: La Scala w Mediolanie, Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Opera Wiedeńska, Covent Garden w Londynie, opery w Berlinie, Buenos Aires, Chicago, Paryżu, Madrycie, Moskwie, Rzymie, na festiwalach w Salzburgu, Glyndebourne, San Francisco i wielu innych. Jego partnerami byli czołowi śpiewacy i dyrygenci. Repertuar artysty obejmuje kilkadziesiąt głównych partii tenorowych w operach, pracuje też jako reżyser (Opera Śląska, Teatr Wielki w Warszawie i w Łodzi). Artysta dysponuje wyjątkowo pięknym głosem tenorowym o niepowtarzalnej wspaniałej barwie, a szereg pięknych jego kreacji zostało utrwalonych na płytach. Drugą pasją śpiewaka jest malarstwo. Obok licznych wystaw własnych dzieł, corocznie organizuje akcję obrazów (nie tylko swoich) w Konsulacie Polskim w Nowym Jorku, z której dochód przeznacza na wsparcie polskiej kultury. Działalność charytatywna jest ważnym elementem pracy artysty. Na jego sukcesy w tej bogatej i różnorodnej działalności artystycznej i społecznej składają się talent, inteligencja i pracowitość.

Zobacz więcej…

Katarzyna Mackiewicz

Katarzyna Mackiewicz

Polska śpiewaczka operowa i operetkowa. Urodziła się w Lubaniu na Dolnym Śląsku. Absolwentka Państwowego Konserwatorium Muzycznego im. N. Rimskiego-Korsakowa w Sankt Petersburgu, w klasie śpiewu solowego prof. N. Drozdowej-Wajner. Podczas studiów odbyła staż w Akademii Młodych Śpiewaków Operowych przy Teatrze Maryjskim w Sankt Petersburgu. Laureatka wielu nagród międzynarodowych konkursów wokalnych, jak również nagród za osiągnięcia muzyczne. W 2019r. doceniona przez Wysoka Kapitułę Moskiewskiej „Złotej Maski” za kreację Hanny Glavari w operetce Fr. Lehara „Wesoła Wdówka” W 2010r. uhonorowana prestiżową nagrodą teatralną w Rosji „Zolotoj Sofit” za rolę Karlotty w operze komicznej C. Millockera „Gasparon”, jak również została ogłoszona Najlepszą Aktorką Operetkowo-Musicalową w sezonie teatralnym 2009/2010 . W 2000r. i 2005r. stypendystka Ministra Kultury i Sztuki RP, w 2001r. stypendystka Prezydenta Miasta Wrocławia i laureatka nagrody „Szkolny Nobel-Wrocław 2000”, przyznawanej dla utalentowanej młodzieży przez władze Województwa Dolny Śląsk. W 2008r. laureatka programu stypendialnego „Młoda Polska”.

Edyta Piasecka

Edyta Piasecka

Solistka Opery Narodowej w Warszawie. Występuje na największych scenach operowych w Polsce i za granicą. Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie. Podczas studiów zadebiutowała w Operze Krakowskiej partią Królowej Nocy w „Czarodziejskim Flecie” W. A. Mozarta pod dyr. K. Bumanna. Pięć lat później rolę tę prezentowała w Holandii w koprodukcji z Teatrem Wielkim z Budapesztu. Odtwórczyni tytułowej roli w nagrodzonej nagrodą Internetional Opera Awards w kategorii Rediscovered Work operze „Goplana” Wł. Żeleńskiego (Warsaw National Theatre). Laureatka prestiżowych konkursow i plebiscytów: I miejsce na Kursie Mistrzowskim dla Śpiewaków Operowych organizowanym przez prof. Ryszarda Karczykowskiego (1997), nagroda specjalna dla najlepszego głosu żeńskiego i udział w koncertach z cyklu Promocja Polskich Talentów w Austrii (koncerty w Eisenstadt i Baden 1998 rok), nominacja do Paszportu „Polityki” w kategorii „Muzyka poważna” (2004 rok), Nagroda im. A. Hiolskiego za Debiut operowy w Teatrze Wielkim (2008), Nagroda „Gwiazda wokalistyki” na 47. Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy. Uczestniczyła w wielu krajowych i zagranicznych festiwalach, m.in.: Sacrum Profanum w Krakowie, Internachionale Orgel Woche Musica Sacra w Norymberdze, Festival delle nazioni w Citta di Castello we Włoszech, Festiwal im. Jana Kiepury w Krynicy, Festiwal Viva il canto w Cieszynie, Festiwal Letni Operowy w Krakowie, Międzynarodowy Festiwal Muzyczny w Mielcu, Festiwal Muzyczny w Łańcucie, Międzynarodowy Festiwal Muzyczny im. Krystyny Jamroz w Busku-Zdroju, Festiwal Viva! Canaletto w Warszawie, 6 Festiwal im. J. Waldorffa w Radziejowicach, Festiwal Letni w Muzeum Karola Szymanowskiego, willa „Atma” w Zakopanem, Festiwal Kompozytorów Polskich, Festiwal Sopot Classic w Operze Leśnej (Gala muzyki francuskiej). Wystąpiła także na: Festiwal Gloria (Białystok 2018), Festiwal Muzyki Polskiej w Bielsko-Białej (dyr. M. Wroniszewski). Występowała w Belgii, Holandii, USA, Danii i Kuwejcie.

Jan Ballarin

Jan Ballarin

Artysta, pedagog, pochodzi ze Śląska, dokładnie spod Wodzisławia Śląskiego, jak sam mawia z „muzycznego domu”. Ukończył wydział wokalny Studium Nauczycielskiego w Raciborzu i w 1963r. rozpoczął pracę pedagogiczną, ucząc wychowania muzycznego w gliwickich szkołach ogólnokształcących. Równocześnie kształcił swój głos u prof. Tatiany Mazurkiewicz. Dziesięć lat później został absolwentem katowickiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu Kazimierza Myrlaka. W latach 1971÷1977 był etatowym solistą Opery Śląskiej w Bytomiu. Zadebiutował na jej scenie partią Siebla w „Fauście” Ch. Gounoda. Jeden z recenzentów napisał wówczas: partię Siebla śpiewał Jan Ballarin, obdarzony interesującym głosem. Na scenie bytomskiej stworzył kilkanaście ciekawych ról, m.in.: Leński w „Eugeniuszu Onieginie”, Almaviva w „Cyruliku sewilskim”, Nadir w „Poławiaczach pereł” czy Kasjo w „Otellu”. Na tę scenę powracał w późniejszych latach, występując już gościnnie (np. Wacław w „Marii” Statkowskiego, w 1990r.). W 1978r. związał się z Operetką Gliwicką (póżniej Gliwicki Teatr Muzyczny). Debiutował na jej scenie (jeszcze gościnnie, w 1977r.) partią Kamila de Rosillon w „Wesołej wdówce” Lehára, Łącznie ma w swoim dorobku kilkadziesiąt partii operetkowych, m.in.: Jonel („Cygańska miłość”), Su Czong („Krainq uśmiechu”) Sulejmana („Tysiąc i jedna noc”), Adama („Ptasznik z Tyrolu”) Radżami („Bajadera”), które wykonywał, będąc w latach 1992÷1995 równocześnie dyrektorem artystycznym tego teatru. Swój zawód traktuje niezwykle poważnie. Doceniając talent i uzdolnienia zawsze doskonalił swą technikę wokalną, umiejętność posługiwania się głosem. Najważniejszy dla niego był i jest śpiew. I codzienna, nieustająca praca, szukanie mistrzów w nagraniach, oglądanie wydarzeń wokalnych, uwagi i rady innych artystów śpiewaków. Podjętą u zarania kariery artystycznej pracę pedagogiczną kontynuuje obecnie w katowickiej Akademii Muzycznej, której jest profesorem. Do jego uczniów należą m.in.: Piotr Beczała (znakomity tenor o światowej już pozycji), Krystian Ochman, Ewa Biegas, Małgorzata Socha, Małgorzata Lach-Strąg, Aleksander Żurawiecki, Arkadiusz Dołęga, Jarosław Cisowski – soliści polskich scen muzycznych. W 2003r. Prezydent RP nadał artyście tytuł profesora sztuki. Wielokrotnie nagradzany: Złota Maska (1983), Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2016) Honorowy Obywatel Gminy Lubomia (2017). Zasiadał w Jury podczas piątej edycji konkursu w 2012r.

Jerzy Sobeńko

Jerzy Sobeńko

Znany i ceniony krakowski muzyk, dyrygent i kompozytor; absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie. Po okresie współpracy z Estradą Krakowską, Teatrem Starym i Teatrem Satyry Maszkaron w Krakowie, w 1992 roku utworzył cieszącą się dużą popularnością Orkiestrę Straussowską „OBLIGATO”, której jest dyrektorem i dyrygentem. Wraz z nią jest zapraszany na koncerty w całej Polsce, wszędzie wzbudzając żywiołowe reakcje publiczności. Orkiestra pod batutą Jerzego Sobeńko oprócz kompozycji Dynastii Straussów, wykonuje również utwory muzyki operowej, operetkowej, filmowej polskiej i światowej, piosenkę francuską, włoską, piosenki okresu międzywojennego oraz znane utwory muzyki popularnej. Przez wiele lat współpracowała ze znanym popularyzatorem muzyki, Bogusławem Kaczyńskim, wielokrotnie inaugurując Europejski Festiwal im. Jana Kiepury w Krynicy. Koncerty z udziałem Orkiestry były rejestrowane i emitowane przez TVP. Kompozycje Jerzego Sobeńki zdobywały główne nagrody na Międzynarodowych Festiwalach Twórczości Sakralnej „SACROSONG”. W 1994 roku jego piosenka pt. „Mój starszy brat” zdobyła Grand Prix konkursu zorganizowanego przez II program TVP. W tym samym roku jego kompozycja do angielskiego tekstu pt.: „Let Ii Come” zdobyła II miejsce na międzynarodowym konkursie kompozytorskim w Nowym Jorku. Od kilku lat współpracuje z wybitnym polskim poetą i autorem tekstów Jackiem Cyganem, a owocem tej współpracy są piosenki pisane dla znanej śpiewającej aktorki Moniki Węgiel-Jarocińskiej. Przez wiele lat był Dyrektorem Artystycznym i Przewodniczącym Jury Międzynarodowego Festiwalu Piosenki Francuskiej o Grand Prix Edith Piaf, organizowanego przez Towarzystwo Przyjaźni Polsko – Francuskiej, przy współpracy ze Stowarzyszeniem Przyjaciół Edith Piaf w Paryżu. Jerzy Sobeńko jest także współtwórcą i dyrektorem artystycznym odbywającego się od kilkunastu lat w Wieliczce festiwalu muzycznego Summer Music Festival – Wieliczka. Od 1997r. pełni funkcję prezesa Polskiego Towarzystwa Straussowskiego, organizacji, działającej na rzecz propagowania muzyki wielkich kompozytorów z rodziny Straussów. Za swoją działalność na polu kultury, został odznaczony przez Prezydenta Miasta Krakowa medalem Honoris Gratia oraz przez Marszałka Województwa Małopolskiego, Złotą Odznaką Krzyż Małopolski.

Małgorzata Ratajczak – Członek Honorowy

Małgorzata Ratajczak

W 1989 r. ukończyła Wydział Wokalno–Aktorski Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie st. wykł. Ireny Maculewicz–Żejmo. Będąc na piatym roku studiów, została solistką Państwowej Opery w Bydgoszczy (dzisiejsza Opera Nova), którą pozostaje do dnia dzisiejszego. Już w roku 1984 została laureatką I nagrody w Konkursie im. Stanisława Moniuszki w Kudowie Zdroju. W 1990 r. na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym we Wrocławiu zdobyła II nagrodę w kategorii operowej oraz Nagrodę Specjalną za wykonanie arii polskiej. W 1992 r. została półfinalistką Konkursu Wokalnego „Belvedere” w Wiedniu. W 1994 r. uzyskała wyróżnienie oraz dwie Nagrody Specjalne na Konkursie im. Adama Didura w Bytomiu. W czerwcu 2005 r. została finalistką Monte Carlo World Voice Masters Competition. W maju 2001 roku brała czynny udział w Kursie Mistrzowskim prowadzonym przez maestrę Fiorenzę Cossotto, z którą pracowała nad partią Azuceny z opery „Trubadur” G. Verdiego. Zaowocowało to sukcesem podczas premiery tej opery w 2002 r. na scenie Lucent Danstheater Den Haag w Holandii. Artystka współpracuje z wieloma teatrami muzycznymi w kraju. Z zespołem Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Śląskiej w Bytomiu, Opery Nova oraz z Agencją Artystyczną Pro Musica odbyła kilka tournée po wielu krajach europejskich, goszcząc w wielu prestiżowych salach W repertuarze posiada liczne partie operowe, operetkowe, musicalowe. Od 1 września 1991 r. do 31 sierpnia 2016 r. była również pedagogiem śpiewu w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. Juliusza Zarębskiego w Inowrocławiu. W grudniu 2010 r. otrzymała tytuł doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie wokalistyka, a we wrześniu 2013 r. tytuł doktora habilitowanego. W maju 2013 roku artystka otrzymała Medal „Zasłużony dla Kultury Polskiej” przyznany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a w maju 2018 r. statuetkę Ariona – najważniejszą nagrodę Sekcji Teatrów Muzycznych ZASP (za całokształt pracy artystycznej z okazji 30 lat na scenie). W styczniu 2021 roku otrzymała tytuł profesora, a w czerwcu 2022 roku Brązowy Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Od roku 2015 prowadzi klasę śpiewu solowego w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.


Olga Piotrowska–Cender – Pianistka Konkursu

Olga Piotrowska-Cender

Pianistka, kameralistka, korepetytor. Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie. Studiowała w klasie fortepianu prof. dr hab. Janusza Skowrona i dr hab. Piotra Machnika. Już w trakcie studiów rozpoczęła pracę jako akompaniator przy Wydziale Reżyserii Opery i Teatru Muzycznego, powstałym w kooperacji Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie – obecnej Akademii Sztuk Teatralnych. Następnie otrzymała propozycję współpracy z Akademią Sztuk Teatralnych jako korepetytor przy spektaklach muzycznych realizowanych przez studentów wydziału wokalno – aktorskiego. Tam miała możliwość współpracować z reżyserami oraz aktorami takimi jak: Wojciech Kościelniak, Tadeusz Bradecki, Bogdan Hussakowski, Jerzy Stuhr, Jerzy Trela, Beata Fudalej, Anna Radwan, Jerzy Żuk–Opalski etc… Akompaniowała kilkukrotnie podczas wrocławskiego Przeglądu Piosenki Aktorskiej oraz Ogólnopolskim Festiwalu Piosenki Artystycznej w Rybniku. Brała również udział Międzynarodowym Konkursie Piosenki Aktorskiej „Śpiewająca maska” w Petersburgu. Od roku 2019 pracuje jako akompaniator/korepetytor w Operze Krakowskiej. W tym czasie brała udział w przygotowaniu premier takich jak: „Cyrulik Sewilski” G.Rossini, „Candide” L.Bernstein, „Sen nocy letniej” F.Mendelssohn–Bartholdy, „Jeanne D’Arc” A.Honegger, „Orfeusz w piekle” J.Offenbach, „Otello” G.Verdi, „Turandot” G.Puccini oraz prapremiery opery „Wanda” J.Wnuk–Nazarowej. Ponadto akompaniuje w klasie skrzypiec, altówki i kontrabasu oraz klasach fletu i perkusji w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Wadowicach, gdzie w ciągu kilkuletniej pracy uzyskała kilkadziesiąt dyplomów za wyróżniający akompaniament podczas konkursów, festiwali i przesłuchań rangi ogólnopolskiej i międzynarodowej. Prowadzi intensywną działalność koncertową występując kameralnie (głównie z wokalistami). Współpracuje również z Capellą Cracoviensis, Chórem Polskiego Radia, zespołem La Sanluistango oraz Teatrem Rozrywki Szymaszkowa w Zakopanem. Poza działalnością koncertową zajmuje się terapią dźwiękiem kamertonów. W 2017 roku ukończyła z powodzeniem kurs Muzykoterapii dogłębnej komórkowej realizowany w katowickim oddziale Akademii Dźwięku założonej przez Barbarę Romanowską. /fot.: Marian Krzymiński/