Dyrekcja i jurorzy – VIII edycja

Ewa Warta-Śmietana – Dyrektor Konkursu

Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie (Wydział Wokalno–Aktorski). Wystąpiła w następujących partiach operowych: Zerlina (Don Giovanni), Zuzanna (Wesele Figara), Bastienne (Bastien und Bastienne) – Mozart, Rachela (Żydówka) – Halevy, Frasquita (Carmen) – Bizet; operetkowych: Riquette (Wiktoria i jej huzar) – Abraham, Stasi (Księżniczka czardasza) – Kalman, Hanna (Wesoła wdówka) – Lehar; musicalowych: Hudel (Skrzypek na dachu) – Bock, Ryfka (Cuda rebego/Miłość czyni cuda) – Król.
Oprócz regularnych partii wykonuje także szereg arii z oper, operetek, musicali, pieśni kompozytorów różnych epok, stylów i narodów, a także piosenek.
Z myślą o niej współczesny kompozytor Adam Walaciński napisał cykl pieśni, których prawykonanie miało miejsce w czerwcu 2001 podczas Festiwalu Muzyki Współczesnej w Krakowie.
Powyższy repertuar wykonuje na licznych festiwalach w Polsce i poza jej granicami m.in.: kilkakrotnie w USA, Austrii, Szwecji, Izraelu, we Włoszech, a także w krajach byłej Jugosławii, Węgrzech, Niemczech, Słowacji, Rosji, Hiszpanii, Kanadzie i Ukrainie.
Na zaproszenie Chińskiego Ministerstwa Kultury oraz Ambasady RP w Pekinie odbyła tournée po Chinach, występując w największych i najbardziej prestiżowych salach koncertowych: Pekin – Forbidden City Concert Hall (Zakazane Miasto), Meizhou – Miejskie Centrum Sztuki Liang Sheng Ludu Hakka, Qingdao – Qingdao Concert Hall.

Czytaj więcej
W 2013 roku napisała scenariusz do musicalu „Cuda rebego”, który został wyprodukowany przez Firmę Rosco Polska Sp. z o.o. oraz Bytomskie Centrum Kultury. W 2014 roku został on wzbogacony o nowe elementy i wystawiony przez Gliwicki Teatr Muzyczny i Firmę Rosco Polska Sp. z o.o. pod nowym tytułem „Miłość czyni cuda”, w którym gra jedną z głównych ról. Z musicalem tym wystąpiła m.in. w Admiralspalast w Berlinie.
Jest również scenarzystką i reżyserką, a także jednym z wykonawców spektakli kabaretowych m.in.: „Jak złowić milionera”, „Ach, kobietki, kto poznać was chce?”, „Hanka Ordonówna i gwiazdy jej epoki”, które odbywają się w kultowej Piwnicy pod Baranami, a także na terenie całej Polski.

Dorobek nagraniowy:
Z początkiem lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia wystąpiła w filmie biograficznym o dyrygencie Leopoldzie Kozłowskim „The Last Klezmer”, który w 1995 roku otrzymał nominację do Oscara w kategorii filmów dokumentalnych.
Latem 1999 roku została zaproszona do nagrania wokaliz w fonograficznym zapisie „Pana Tadeusza” na płytach CD. Wiosną roku 2001 nagrała solową płytę „Kto me usta całuje” (OKO-ART, OACD 2001-00001) zawierającą znane arie operetkowe i musicalowe. Jesienią 2001, wraz z innymi krakowskimi wokalistami nagrała płytę kolęd i pastorałek „A pokój na ziemi” (OKO-ART, OACD 2001-00007). W październiku 2006 roku zarejestrowała recitalową płytę „Yerushalayim” z muzyką żydowską. W maju 2007 roku nagrała płytę „Ave Maria” (FC001) zawierającą znane utwory muzyki sakralnej kompozytorów różnych epok, a w listopadzie dwie płyty: „Ten drogi Lwów”, z nagraniami dokonanymi wspólnie z laureatami Pierwszego Ogólnopolskiego Konkursu Piosenki Lwowskiej w Krakowie, oraz „Kolędowy czas”, zawierającą wybór kolęd, pastorałek oraz utworów instrumentalnych wprowadzających w nastrój Świąt Bożego Narodzenia. W 2009 roku nagrała płytę „Jan Paweł II – Santo Subito” (FC002), oprawioną w muzykę takich kompozytorów, jak m.in.: Astor Piazzola, Ennio Morricone, Edward Pałłasz. Wśród utworów znalazły się między innymi takie, jak: „Nella Fantasia”, będąca wokalną adaptacją przewodniego motywu z filmu „Misja”, czy „Spente Le Stelle”, napisana po śmierci Jana Pawła II przez kompozytora Gastone de Murta, a w 2010 płytę CD i DVD pod wspólnym tytułem „Nie wszystek umrę – w 200 rocznicę urodzin – twórczość Chopina i dla Chopina” (FC003, FC004)). Współwykonawcą tych ostatnich płyt są m.in.: pianistka Krystyna Man Li Szczepańska, aktor Jerzy Trela.
Jej głos został utrwalony również na nagraniach CD i DVD Zespołu Pieśni i Tańca Uniwersytetu Jagiellońskiego „Słowianki”, (którego solistką była w czasach studenckich), na płytach: „The Christmas Carols” z towarzyszeniem Orkiestry Dętej SOLVAY (OKO-ART, 0ACD 2002-00010), płycie jubileuszowej „Nasza Pani Makowska” w 30-lecie koronacji obrazu Matki Bożej Makowskiej (1979-2009), a także, na potrzeby radia RAK, cykl pieśni w języku starojapońskim.
Kilka w/w płyt doczekało się już wznowień, m.in.: „Ave Maria”, oraz „Yerushalayim” (pod nowym tytułem „Miasteczko Bełz”).
W 2011 rogu zagrała główna rolę w filmie muzycznym „Tych miasteczek nie ma już”, realizowanym przez Telewizję Polską.
W tym też roku napisała książkę pt.: „Bronisław Romaniszyn”. Jest ona poświęcona postaci wybitnego pedagoga wokalistyki. Trzeba tu dodać, że Jej staraniem zostały wydane liczne książki dotyczące polskich śpiewaków m.in.: „Iwona Borowicka – Legenda Sceny Operetkowej”, „Bel canto w Krakowie”, „Polacy na wielkich scenach operowych świata”, „Polscy śpiewacy”, „Polacy w świecie wielkiej opery”, a także liczne płyty CD oraz album fotograficzny „Pianiści – studium rubato”. Również do jej zasług należy nadanie nazwy ulicy przy, której zlokalizowana jest Opera Krakowska, imienia wybitnej krakowskiej śpiewaczki Iwony Borowickiej.
W 2012 wraz z Telewizją Kraków nagrała program „Kolędy w krakowskich kościołach”. W tym też roku powstał na DVD album kolędowy pt.: „Ave Maria na Boże Narodzenie”.
W 2013 roku wraz z Telewizją Kraków zrealizowała, wg własnego scenariusza, programy edukacyjne dla dzieci pt. „Fantastycznie klasycznie”, w których również zaśpiewała pieśni kompozytorów polskich.
W tym też roku zarejestrowała na płytach DVD kolejne kolędy i pieśni bożonarodzeniowe pod tytułem „Pierwsza gwiazda”.
W 2016 roku wzięła udział w amerykańsko-niemieckim filmie „Enemy Within”, śpiewając specjalnie dla niej skomponowaną pieśń „Te quiero mucho mamá”. Światowa premiera, z udziałem Artystki miała miejsce na „czerwonym dywanie” w Landmark’s Regent Theathre w Hollywood.
Oprócz działalności artystycznej Ewa Warta-Śmietana pełni funkcję Wiceprezesa firmy ART&GIFTS, Prezesa Fundacji Pomocy Artystom Polskim CZARDASZ, dyrektora Międzynarodowego Konkursu Operetkowo – Musicalowej im. Iwony Borowickiej (jedynego w Polsce pod względem merytorycznym), dyrektora Majowego Festiwalu Muzycznego w Kazimierzu Dolnym, Festiwalu Grozy, Kryminału i Tajemnicy „Biała dama”, a także dyrektora artystycznego Festiwalu „Muzyka u źródeł” w Lądku Zdroju.

Foto: ATELIER/Marzena Zawal

Wiesław Ochman – Przewodniczący Jury

Jeden z najwybitniejszych i najbardziej znanych śpiewaków polskich. Absolwent Akademii Górniczo-Hutniczej (także jej Doktor Honoris Causa, jak i Akademii Muzycznej w Poznaniu) oraz członek Akademii Umiejętności w Krakowie.
Debiutował w Operze Śląskiej w Bytomiu, potem krótko śpiewał w Krakowie, a następnie został solistą Teatru Wielkiego w Warszawie, a także członkiem zespołu Deutsche Oper w Berlinie. Jego bogata kariera międzynarodowa to występy na największych i najbardziej prestiżowych scenach świata: La Scala w Mediolanie, Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Opera Wiedeńska, Covent Garden w Londynie, opery w Berlinie, Buenos Aires, Chicago, Paryżu, Madrycie, Moskwie, Rzymie, na festiwalach w Salzburgu, Glyndebourne, San Francisco i wielu innych. Jego partnerami byli czołowi śpiewacy i dyrygenci. Repertuar artysty obejmuje kilkadziesiąt głównych partii tenorowych w operach, pracuje też jako reżyser (Opera Śląska, Teatr Wielki w Warszawie i w Łodzi). Artysta dysponuje wyjątkowo pięknym głosem tenorowym o niepowtarzalnej wspaniałej barwie, a szereg pięknych jego kreacji zostało utrwalonych na płytach. Trzecią pasją śpiewaka jest malarstwo. Obok licznych wystaw własnych dzieł, corocznie organizuje akcję obrazów (nie tylko swoich) w Konsulacie Polskim w Nowym Jorku, z której dochód przeznacza na wsparcie polskiej kultury. Działalność charytatywna jest ważnym elementem pracy artysty. Na jego sukcesy w tej bogatej i różnorodnej działalności artystycznej i społecznej składają się talent, inteligencja i pracowitość.

Zobacz więcej…

Członkowie Jury

Kamila Lendzion

Dyrektor Naczelny Teatru Muzycznego w Lublinie.
Solistka Opery Kameralnej w Warszawie do maja 2017 r. Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi, którą ukończyła w 2005 roku, w klasie śpiewu solowego prof. Katarzyny Rymarczyk. Już jako studentka zadebiutowała w 2003 r. partią Fiordiligi w operze „Cosi fan tutte” Wolfganga Amadeusza Mozarta, na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi. W lutym 2005 r. została zaproszona do udziału w niemieckiej realizacji opery „La Buona Figliola” Niccolo Picciniego, jako Armidoro, w Teatrze Operowym w Rheinsbergu.
Prze wiele lat związana również z Teatrem Muzycznym w Łodzi, gdzie z powodzeniem wykonywała główne partie sopranowe: Hannę Glawari w „Wesołej wdówce”, Lizę w „Krainie uśmiechu” Franza Lehára, Sylwię w „Księżniczce czardasza” Emmericha Kálmána, Safi w „Baronie Cygańskim” oraz Paminę w wyjazdowej wersji „Czarodziejskiego fletu” W. A. Mozarta, którego premiera odbyła się w lutym 2006 roku w Teatrze Operowym w Monachium. Swój warsztat wokalny kształciła na licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych śpiewaków, m.in.: Teresę Wojtaszek-Kubiak, Helenę Łazarską, Teresę Żylis-Gara, Jerzego Artysza, Jolantę Żmurko.
Na swoim koncie ma nagrodę za najlepsze wykonanie arii Rusałki z opery „Rusałka” Antonina Dworaka na Drugim Ogólnopolskim Konkursie im. Haliny Halskiej we Wrocławiu w 2003 r. wyróżnienie na Pierwszym Ogólnopolskim Konkursie Operetkowym im. Iwony Borowickiej w Krakowie w 2004 r.

Czytaj więcej
W swoim repertuarze posiada partie operowe, m.in.: Mimi – „Cyganeria” Giacomo Pucciniego, Hrabina – „Wesele Figara” W. A. Mozarta, Fiordiligi – „Cosi fan tutte”, Pamina – „Czarodziejski flet” W. A. Mozarta, Halka – „Halka” Stanisława Moniuszki, Rozyna – „Cyrulik Sewilski” G. Paisielli, Eumenida – „Matrimonio con variazioni” J. Koffler, partie sopranowe: Msza Es-dur J.Elsner, Mała Msza Uroczysta G. Rossini, IX Symfonia L.Van Beethovena, Msza Es-dur St.Moniuszko, Litania Pierwsza i Druga do Ostrej Bramy St.Moniuszko. Solistka występuje również w wielu prestiżowych europejskich salach koncertowych takich jak: Filharmonia Berlińska, Palais des Beaux – Arts w Brukseli, czy Koenigin Elisabethzaal w Antwerpi z repertuarem operowym jak i operetkowym. W 2005 roku artystka brała udział w III Festiwalu Wokalnym „Belcanto” w Nałęczowie gdzie otrzymała Nagrodę Kulturalną Województwa Lubelskiego za osobisty wkład w rozwój i upowszechnianie kultury polskiej. W kwietniu 2009 roku zadebiutowała partią Tatiany w op. „Eugeniusz Oniegin” P. Czajkowskiego na scenie Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Zaledwie miesiąc później 22 maja miała zaszczyt wcielić się w postać Eumenidy w premierze unikalnego dzieła pióra Józefa Kofllera „Matrimonio con variazioni”. We wrześniu tego samego roku wraz z zespołem Warszawskiej Opery Kameralnej zainaugurowała otwarcie XIX Festiwalu Operowego im. A. Didura przedstawieniem „Cyrulik Sewilski” G. Paisiella (partia Rozyny). Została również zaproszona przez Filharmonię Lubelską do wykonania koncertowej wersji fragmentów op. „Eugeniusz Oniegin” P. Czajkowskiego pod batutą Wiaczesława Bortnowskiego. Od kilku lat jest również stałym gościem na Międzynarodowym Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy, występując u boku największych gwiazd sceny operowej i operetkowej w Polsce. Artystka współpracuje z filharmoniami: lubelską, rzeszowską, częstochowską, słupską, dolnośląską, zabrzańską.
W swoim repertuarze posiada także pieśni oraz cykle pieśni kompozytorów polskich i zagranicznych: M. Karłowicz, K. Szymanowski, J. Maklakiewicz, St. Niewiadomski, I. J. Paderewski, A. Dvorak (cykl Pieśni cygańskich), P. Czajkowski, H. Berlioz (cykl pieśni „Le spectre de la rose”). Szczególną sympatią artystka darzy także muzykę operetkową i musicalową, co owocuje licznymi koncertami w kraju i poza jego granicami. 26 maja 2011 riku na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej wcieliła się w rolę Halki w op. „Halka” St. Moniuszki. W październiku 2011 roku ponownie wzięła udział w koncertowym wykonaniu op. „Eugeniusz Oniegin” P. Czajkowskiego w partii Tatiany pod dyrekcją Przemysława Fiugajskiego w Filharmonii Zabrzańskiej. W tym samym miesiącu została uhonorowana dyplomem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdana Zdrojewskiego za niezapomniane kreacje i wieloletnią twórczą pracę na łódzkiej scenie.

Sławomir Chrzanowski

Znakomity dyrygent, dyrektor naczelny i artystyczny Filharmonii Zabrzańskiej.

Urodził się w Rybniku na Śląsku. Studia muzyczne odbył w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie w 1986 roku ukończył Teorię Muzyki, a w 1989 Dyrygenturę Symfoniczną w klasie prof. Karola Stryi. Już podczas studiów rozpoczął współpracę z uczelnianym Zespołem Muzyki XX wieku, z którym dokonał kilku światowych prawykonań utworów kompozytorów współczesnych.
W latach 1985-1990 prowadził orkiestry – kameralną i symfoniczną Państwowego Liceum Muzycznego w Katowicach. Wraz z tymi zespołami uczestniczył w międzynarodowych festiwalach muzycznych (Festiwal Orkiestr Kameralnych w Ahrensburgu – Niemcy, Musica senza frontiere w Bolonii – Włochy), występował także w Berlinie na specjalnym koncercie z okazji 50 rocznicy wybuchu II wojny światowej.
W 1987 roku brał udział w Międzynarodowym Kursie dla Młodych Dyrygentów w Weimarze (u prof. Kurta Sanderlinga), gdzie prowadził koncert finałowy. W 1991 roku uczestniczył w Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim w Trento.

Czytaj więcej
W 1990 roku w wyniku konkursu objął stanowisko Dyrektora Naczelnego i Artystycznego Filharmonii Zabrzańskiej, którą prowadzi do dziś. Razem z tą orkiestrą dał ponad 2800 koncertów na różnych estradach w kraju i za granicą.
Dyrygował na festiwalach: „Gaude Mater” w Częstochowie, „Viva il canto” w Cieszynie, „Zabrzański Festiwal Muzyki”, Krystyny Jamroz w Busku-Zdroju, „Silesia-Pradziad” w Kędzierzynie, Trnawska Wiosna Muzyczna w Trnawie, „Chopin Festival” w Gaming (Austria) „Pro Baltica” w Toruniu, Jana Kiepury w Krynicy, Festiwal w Łańcucie, Żartu Muzycznego w Nowym Sączu i in. Wielokrotnie dyrygował imprezami cyklicznymi: „Nieszpory ludźmierskie”, „Koncert trzech polskich tenorów”. Ponad 70 razy prowadził koncerty, również wielkie imprezy charytatywne, z udziałem największego polskiego tenora Wiesława Ochmana. Dokonał kilkunastu nagrań CD, a także rejestracji archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej. Ze swoją orkiestrą występował za granicą – w Rosji, Niemczech, Czechach, Austrii, Ukrainie, Słowacji, Rumunii i Japonii.
W latach 1991-1995 był Dyrektorem Artystycznym Filharmonii w Rybniku.
Dyrygował ponad 70 orkiestrami na świecie, w tym wszystkimi polskimi orkiestrami filharmonicznymi i kameralnymi, z którymi nadal prowadzi stałą współpracę, a także NOSPR w Katowicach i Radiową Orkiestrą Symfoniczną w Krakowie. Regularnie występuje z orkiestrami czeskimi: Filharmonii Ostrawskiej, Morawskiej w Ołomuńcu oraz Karlovych Varów, a także zespołami operowymi w Krakowie, Bytomiu, Gdańsku, Białymstoku, Łodzi i Lwowie. Współpracuje z teatrami muzycznymi, w 2006 r. przygotował premierę „Wesołej wdówki” Lehara w Warszawie.
Podczas swoich koncertów dokonał wielu światowych prawykonań utworów, m.in.: Bogusława Schaeffera, Romualda Twardowskiego, Jana Kantego Pawluśkiewicza, Gheorge Zamphira i in.
Kilkakrotnie gościł w USA, gdzie obok koncertów prowadził także wykłady otwarte dla studentów z zakresu historii muzyki polskiej, oraz zajęcia w mistrzowskiej klasie dyrygentury (Northwestern University Chicago i Mary Washington College Fredericksburg) Jest honorowym dyrygentem MWC Symphony Orchestra we Fredericksburgu (USA).
W 2002 wystąpił w słynnych salach koncertowych Ameryki: Carnegie Hall w Nowym Jorku z koncertem muzyki polskiej, oraz Orchestra Hall w Chicago z koncertem Trzech Polskich Tenorów, inaugurującym nowy sezon koncertowy Paderewski Symphony Orchestra. Od roku 2004 stale współpracuje ze słynną orkiestrą Chicago Philharmonic, zaś w roku 2005 zadebiutował w Chinach prowadząc Wuhan Symphony Orchestra. Jest jurorem krajowych i międzynarodowych konkursów muzycznych.
Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień, m.in.: Złotego Lauru Umiejętności i Kompetencji, Złotej Odznaki Zasłużony dla Województwa Śląskiego, Nagrody Prezydenta RP za długoletnią służbę, Nagrody Kulturalnej Prezydenta Zabrza.

Kazimierz Kowalski

Urodzony w 1951 roku w Łodzi, jest absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Łodzi – studia ukończył z wynikiem bardzo dobrym w klasie prof. Antoniego Majaka w roku 1976.
W tym samym roku został laureatem konkursu operowego w Toulozie i solistą Teatru Wielkiego w Łodzi, w którym stworzył wiele wspaniałych kreacji wokalno-aktorskich. W tym Teatrze był również dyrektorem naczelnym i artystycznym a za jego właśnie kadencji miała miejsce historyczna bezpośrednia transmisja telewizyjna na cały świat opery St. Moniuszki „Straszny Dwór”. Spektakl emitowany przez TV Polonia, przyjęty entuzjastycznie przez telewidzów na całym świecie, jest dokumentem archiwalnym TVP. W latach 1994–1997, będąc dyrektorem Naczelnym i Artystycznym, dał się poznać jako dobry organizator, gdyż Teatr Wielki w Łodzi był jedyną placówką teatralną w ówczesnej Polsce przynoszącą dochody. Od 2005 roku do 2008 Kazimierz Kowalski był ponownie dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego w Łodzi, w którym wystawiono 18 premierowych spektakli operowych m.in.: „Halka”, „Krakowiacy i Górale”, „Hrabina”, „Carmen”, „Cyganeria”, „Cyrulik Sewilski”, „Eugeniusz Oniegin”, „Wesele Figara”, „Aida”, „Włoszka w Algierze”, „Wolny Strzelec”, „Opowieści Hoffmana”, „Czarodziejski Flet”, „Hrabina Marica”, „Księżniczka Czardasza”.

Czytaj więcej
W tym samym okresie wystawiono pięć premierowych spektakli baletowych:
„Śpiąca Królewna”, „Valentino”, „Kopciuszek”, „Dziadek do orzechów”, „Jezioro Łabędzie”. Od roku 1998 jest twórcą, dyrektorem naczelnym i artystycznym Polskiej Opery Kameralnej, realizującej spektakle operowe w miastach, w których nie ma stałych scen muzycznych, prezentując średnio 100 spektakli rocznie, takich jak: „Halka”, „Straszny Dwór”, „Flis”, „Krakowiacy i Górale”, czy „Don Pasquale”, partnerem medialnym jest Program I Polskiego Radia, w którym od roku 1999 przedstawia w swojej autorskiej audycji raz w tygodniu wybitnych polskich artystów, tak jak od 1997 roku, również w autorskim programie telewizyjnym dla TV Polonia raz w miesiącu popularyzuje muzykę klasyczną.
Kazimierz Kowalski stworzył w 1997 roku Festiwal Operowo-Operetkowy w Ciechocinku, cieszący się niezwykłą popularnością wśród publiczności – każdego roku spektakle i koncerty ogląda ponad 60 tysięcy widzów a relacje z tych festiwali odbywają się w Programie I Polskiego Radia i Telewizji Polskiej. W roku 2011 podczas XIV Festiwalu w Ciechocinku TVP zrealizowała dokumentalny film o jego 40 letniej pracy artystycznej, również od tego roku TVP Polonia realizuję programy przygotowywane i prowadzone przez Kazimierza Kowalskiego, propagujące muzykę operową i operetkową, oraz promuje utalentowanych młodych artystów.
W sierpniu 2017 roku Kazimierz Kowalski przygotował, wyreżyserował i zrealizował XX Jubileuszowy Festiwal Operowo Operetkowy w Ciechocinku, podczas którego artysta odsłonił swoją gwiazdę na Ciechocińskim Deptaku Sław.

Dariusz Stańczuk

Znany dziennikarz, konferansjer, lektor. Baryton z licencją do grania na fortepianie, który po studiach kulturoznawczych, filmoznawczych i teatrologicznych wysiaduje przed mikrofonem…
Od 2000 roku związany z Grupą RMF, od 2004 roku na co dzień na antenie radia RMF Classic. Z radiowym mikrofonem był m.in. w Paryżu, Londynie, Wiedniu, Salzburgu, Berlinie, Sztokholmie i Oslo.
Autor wielu radiowych programów, m.in. o musicalowych teatrach londyńskiego West Endu i szekspirowskim teatrze The Globe, o paryskiej Opera Bastille i Złotej Sali wiedeńskiego Musikverein. Prowadził radiowy cykl „Rockharmonia” (prezentacje nagrań na styku muzyki klasycznej i rocka), jest autorem magazynu o sztuce użytkowej „Classic Design”.
W dorobku zawodowym ma wiele cennych wywiadów, m.in. z Davidem Lynchem, Johnem Malkovichem, Julie Taymor, Tomem Tykwerem, aktorami Ingmara Bergmana. Publikował w kilku branżowych periodykach, takich jak Ruch Muzyczny, KINO, Didaskalia i Zwierciadło.
Jest także autorem tekstów do familijnego zestawu edukacyjnego „Melomaluchy. Opowieści o muzyce”.

Zobacz więcej…